top of page
Micromus angulatus adult 4.jpg

Micromus

Blog: Prijsacties; Race to the bottom?


De berichten zullen u vast niet ontgaan zijn; het seizoen van de prijzenslag is weer aan de orde van de dag in de Nederlandse supermarktwereld. Winkelketen Plus stunt met zijn “laagblijvers” met kortingen tot 30% en de concurrentie laat zich vervolgens niet onbetuigd. Niemand wil de duurste zijn, want de consument is nog steeds prijsbewust. Niet alleen Nederland is in de ban van een prijzenslag, ook in België wordt met dit bijltje gehakt. 1 + 2 gratis, deze actie werd door Albert Heijn gelanceerd. In Nederland een premium merk, in België een prijsvechter die de markt flink aan het opschudden is. Zodanig zelfs dat deze actie vorige week officieel werd verboden omdat er een wettelijk verbod is om onder de inkoopprijs te verkopen. Albert Heijn wordt als vreemde eend in de bijt aan de schandpaal genageld. In beide landen dus een soortgelijke ontwikkeling, met een flink afwijkende reactie. Het liberale marktdenken is in Nederland de norm waar in België en veel andere zuidelijker landen de keten van producent tot consument met meer zorg beschermd wordt. Op korte termijn ben je als ketenpartner in deze landen dus beter af, maar het concurrentievermogen wordt er niet door versterkt, dus op langere termijn kan het wel eens minder goed uitpakken voor de sector. Uiteindelijk moet de consument bereid zijn een gezonde prijs voor zijn levensmiddelen te betalen en daar valt in Nederland nog wel een wereld te winnen. Kwaliteitsbewustzijn speelt in ons land een stuk minder dan in landen met een wat meer Bourgondische inslag. Wat dat betreft lijken we toch veel meer op Duitsland waar de “P” van Prijs ook vaak doorslaggevend is. Wat we in Nederland wel eens vergeten is waardering voor kwaliteit van leven, iets meer Bourgondië dan Calvijn. Anderzijds zorgt de scherpere competitie in Nederland er wel voor dat we wereldwijd aan de top staan op het gebied van voedselproductie. Voor een land dat zo klein is kun je alleen maar slagen als ondanks het lokaal chauvinisme in staat bent het leeuwendeel van je productie te exporteren. Dat kan alleen als je thuismarkt zeer competitief is. Waarvan akte. Het zit blijkbaar in ons bloed maar vergeet niet dat het ook anders kan, vergeet niet te genieten van al het moois wat onze sector voortbrengt.

bottom of page