Tot voor kort fronste ik mijn wenkbrauwen bij het horen van een dergelijke opmerking. Alsof dat de heilige graal is van deze tijd en het menselijk contact het liefst zo snel mogelijk “ge-outsourced” zou moeten worden. Of dat de virtuele wereld belangrijker zou zijn dan de materiële wereld. De snelle wereld van social media en wat al niet is toch echt anders dan die van de tuinbouw. En de bedrijven die disruptief waren voor de taxibranche zoals Über of het hotelwezen zoals AirBnB ? Zou er een bedrijf uit die wereld op kunnen staan die, bijvoorbeeld, biologische gewasbescherming digitaal zou gaan aanbieden? En ja, dan natuurlijk wel een grote stap verder zal zetten dan met een simpele webshop? Ik kon het me niet echt goed voorstellen. Tegelijkertijd zag ik al wel dat er steeds meer met sensortechnologie mogelijk is. En toen vorig jaar een “challenge” werd gehouden om op afstand het klimaat in een kas te regelen die werd gewonnen door Microsoft, waarbij een team van tuinbouw-experts werd verslagen, toen viel het kwartje. Als zelfs de groene vingers, de kern van tuinbouw know-how, door een algoritme van een volslagen buitenstaander als Microsoft verslagen kon worden, dan is het een kwestie van tijd dat ook ons advies in zo’n algoritme versleuteld kan worden toch? Koppel dit aan een autonome kas en het wordt duidelijk wie dan de voorkeursleverancier zal zijn van de biologie…. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Technologie en software om iets dergelijks mogelijk te maken zijn niet binnen een handomdraai ontwikkeld, zeker niet. Maar denken dat een bepaalde dienst of product niet “gedigitaliseerd” kan worden is moeilijk houdbaar. Niet actief een eigen strategie ontwikkelen in deze richting betekent wachten op een partij die de boel eens “disruptief” op komt schudden. Voor een bedrijf wat ooit voor disruptie in de tomatenteelt zorgde door de toepassing van hommels te ontwikkelen dus zaak om hier een visie op te hebben en deze na te jagen. Heeft u er al eentje voor uw eigen branche?